parodontose

Parodontose er en sygdom der angriber tændernes støttevæv, altså den knogle og de fibre der holder tænderne fast. Ubehandlet parodontose vil føre til at tændernes støttevæv nedbrydes, tænderne bliver løse og kan senere mistes. Ved den regelmæssige undersøgelse kontrollerer tandlægen eller tandplejeren tandkødet.

​Tandkødslommer der er 0-3 mm dybe er sunde og tandkødslommer der er 4 mm og derover er usunde og der er tale om parodontose. Det vil som oftest bløde fra en dyb tandkødslomme da der er en inflammationsproces i gang. Bakterier i tandkødslommen nedbryder langsomt de fibre og den knogle der holder tanden fast. Ofte trækker tandkødet sig tilbage og patienten kan opleve følsomme tandhalse. Hvis man har parodontose er det vigtigt at mundhygiejnen er helt i top, og at der bruges tandstikkere og interdentalbørster for at massere tandkødet og holde mellemrummene mellem tænderne helt rene.

​Parodontosepatienter skal gå til tandlægen hver 3. mdr. for at få renset i de dybe tandkødslommer. Selv om mundhygiejnen er helt optimal er det ikke muligt at børste i en f.eks. 6 mm dyb tandkødslomme. Grunden til at tandlægen anbefaler parodontose patienter at komme til tandrensning hver 3. mdr. er, at talrige videnskabelige undersøgelser har vist at dette interval er det mest optimale for at holde parodontosen under kontrol. Parodontose kommer ofte i udbrud og der kan derfor være kortere og længere perioder med aktivitet. Det er meget vigtigt at der udføres regelmæssige parodontose behandling for at tænderne kan bevares længst muligt. Parodontose er en såkaldt multifaktoriel sygdom, det vil sige at der er flere årsager til at den bryder ud. Den kan være genetisk betinget men hænger ofte sammen med mundhygiejnen.

​Nogle sygdomme og forskellige former for medicin disponerer for parodontose. En anden meget vigtig årsag til parodontose er rygning. Rygning nedsætter blodgennemstrømningen til vævet. I blodbanen transporteres vigtige celler som er med til at beskytte mod infektioner. Hvis blodgennemstrømningen er lav vil der ikke være så mange af de ”gode celler” der kommer forbi og dermed kan parodontosen udvikle sig hurtigere end hos ikke rygere.